Obeliscul negru(1956) de Erich Maria Remarque
Într-o Germanie abia trecută de primul război mondial, scufundată în inflație, în prim plan apare un birou de servicii funerare, la intrarea căruia se înalță un obelisc negru. Micul birou este întunecat, inflația își arată colții și aici, iar Ludwig, personajul principal, urmează să observe cum patria sa se transformă într-un haos.
Ludwig este un poet ratat, prea romantic
și cinic și orgolios, îndrăgostit nebunește de frumusețea feminină și
profund respectuos față de patria sa, chiar dacă aceasta îl înșală
încontinuu, ca o femeie măritată de mult timp cu un bărbat trecut de
floarea vârstei. Fost soldat în război, printre puținii scăpați cu
viață, tânărul își câștigă existența făcând comerț cu pietre funerare,
observând moartea în fiecare zi, văzând însă și un fir de viață
strecurându-se printre veșmintele negre ale îndoliaților.
Pe parcursul romanului, cititorului i se
oferă posibilitatea de a vedea o țară ce abia a ieșit dintr-un război,
gata să intre în altul; o țară distrusă de inflație, care pe de o parte
ia mii de vieți în fiecare zi, și pe de altă parte, oferă pâine din
belșug speculanților; o țară în care nimic nu este sigur, unde
patriotismul devine fanatism, unde iubirea se bazează pe bani, mai mult
ca niciodată, și unde răniții de război sunt uitați într-o mizerie de
nedescris. În toate aceste condiții, cei de seama lui Ludwig încearcă să
supraviețuiască.
Indubitabil, Remarque este unul dintre
scriitorii mei preferați, pe de o parte, pentru că subiectul major în
cărțile sale este războiul, iar pe de altă parte, modul în care acesta
reușește să plaseze un personaj de-al său într-o realitate mai mult
paralelă decât inventată. Romanul de față nu m-a lăsat indiferentă, căci
viața lui Ludwig și a oamenilor ce-l înconjoară nu te lasă nicio clipă
să te lași distrat de altceva. Cel mai mult mi-a plăcut, și m-a
întristat în același timp, relația lui Ludwig cu Isabelle, o tânără care
uneori era Genevive, alteori, Jenni – Remarque a creat o iubire unde
nebunia și rațiunea au jucat rolul unei limite abia perceptibile, dar cu
urmări ireversibile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu